În ședința Parlamentului din 3 iulie 2025, a fost adoptat în lectură finală proiectul de lege pentru modificarea Codului fiscal nr. 1163/1997. Printre cele mai importante noutăți se numără revizuirea legislației privind prețurile de transfer, cu impact direct asupra contribuabililor care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate. Noile reguli vor intra în vigoare începând cu perioada fiscală 2026, cu unele excepții aplicabile retroactiv pentru anul 2024.
1. Prelungirea termenului de raportare
Noul termen pentru prezentarea informației privind prețurile de transfer este 25 iunie, adică până în a șasea lună de la încheierea perioadei fiscale.
Cerința anterioară privind depunerea dosarului în 6 luni a fost eliminată.
2. Corectarea informațiilor și dosarului
Informațiile privind prețurile de transfer sunt considerate dări de seamă fiscale și pot fi corectate conform art. 188 Cod fiscal.
Dosarul poate fi corectat doar în urma unei decizii emise de Serviciul Fiscal de Stat, iar termenul de prezentare a versiunii corectate este de 30 de zile.
3. Obligații în funcție de valoarea tranzacțiilor
Contribuabilii cu tranzacții totale de cel puțin 50.000.000 lei (fără TVA) cu persoane afiliate sunt obligați să prezinte automat dosarul privind prețurile de transfer.
Cei cu tranzacții de cel puțin 20.000.000 lei (fără TVA) vor prezenta dosarul doar la solicitarea autorităților fiscale.
4. Termen extins pentru dosarul la cerere
Termenul de prezentare a dosarului, la cererea Serviciului Fiscal, a fost extins de la 60 la 120 de zile, dar nu mai devreme de termenul pentru informația privind prețurile de transfer.
5. Reguli valabile pentru anul 2024
Prevederile se aplică și pentru perioada fiscală 2024.
Întârzierea prezentării dosarului în termenul de 6 luni nu va fi sancționată pentru acest an.
6. Noua metodă de calcul a valorii tranzacțiilor
La determinarea pragurilor și obligației de raportare, nu se includ:
avansuri primite/acordate;
diferențe de curs valutar;
diferențe de reevaluare a activelor și datoriilor (cu excepția tranzacțiilor valutare).
În cazul tranzacțiilor de credit, împrumut sau leasing, se vor lua în calcul doar dobânzile, conform art. 12 pct. 7) din Codul fiscal.
Pe 24 iunie, Guvernul Republicii Moldova a aprobat un nou cadru legal care simplifică lansarea și desfășurarea activității pentru freelanceri. Aceștia vor putea activa legal fără a înregistra o formă juridică și fără proceduri birocratice complicate.
Ce prevede noul sistem:
Activitatea poate fi lansată printr-o simplă notificare online și declarație pe propria răspundere depusă la Agenția Servicii Publice (ASP);
Se aplică un impozit unic de 15%, care acoperă toate contribuțiile obligatorii: impozitul pe venit, pensia, asigurarea medicală și taxele locale;
Fără contabilitate, fără raportări lunare, fără deplasări la instituții – totul se gestionează digital;
Regimul se aplică pentru freelanceri care nu depășesc un venit anual de 1,2 milioane lei;
Activitatea poate fi încheiată simplu, prin notificare către ASP și banca la care este deschis contul
Se scutesc de T.V.A. cu drept de deducere:
* mărfurile, serviciile pentru export şi toate tipurile de transporturi internaţionale de mărfuri (inclusiv de expediţie) şi pasageri, serviciile de transport internaţional al gazelor naturale, precum şi serviciile operatorului aerodrom (aeroport), de comercializare a biletelor de călătorie în trafic internaţional, de deservire la sol a aeronavelor, inclusiv de livrare a combustibilului şi a mărfurilor la bordul aeronavei, de securitate aeronautică, de căutare-salvare şi de navigaţie aeriană, aferente aeronavelor în trafic internaţional, combustibilul destinat aprovizionării în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti a navelor maritime implicate în transportul internaţional de mărfuri şi pasageri, indiferent de naţionalitatea navei sau de pavilionul acesteia;
* energia electrică, energia termică, apa caldă, alimentarea cu apă și canalizarea pentru bunurile cu destinație locativă, inclusiv casele de vacanță, indiferent de subiectul în a cărui gestiune se află acestea;
* importul şi/sau livrarea pe teritoriul ţării a mărfurilor, serviciilor destinate:
– proiectelor de asistenţă tehnică, realizate pe teritoriul Republicii Moldova de către organizaţiile internaţionale şi ţările donatoare în limita tratatelor la care aceasta este parte și a contractelor de stat încheiate;
– proiectelor de asistenţă investiţională, finanţate din contul granturilor acordate Guvernului, precum şi din contul granturilor acordate instituţiilor finanţate de la buget.
Lista tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, lista contractelor de stat, lista proiectelor de asistenţă tehnică, lista granturilor acordate Guvernului şi instituţiilor finanţate de la buget, precum şi modul de aplicare a scutirii de T.V.A. cu drept de deducere la livrarea pe teritoriul ţării a mărfurilor, serviciilor destinate proiectelor respective se stabilesc de Guvern (a se vedea https://gov.md/ro)
* mărfurile, serviciile livrate în zona economică liberă din afara teritoriului vamal al Republicii Moldova, livrate din zona economică liberă în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova, livrate în zona economică liberă din restul teritoriului vamal al Republicii Moldova, precum şi cele livrate de către rezidenţii diferitelor zone economice libere ale Republicii Moldova unul altuia, cu excepţia serviciilor de transport și a energiei electrice de echilibrare, livrate în zona economică liberă din restul teritoriului vamal al Republicii Moldova, precum şi cele livrate de către rezidenţii diferitelor zone economice libere ale Republicii Moldova unul altuia;
* mărfurile livrate de către rezidentul unei zone economice libere a Republicii Moldova unui nerezident al Republicii Moldova, dacă marfa este predată în scopul prelucrării unui rezident al altei zone economice libere a Republicii Moldova, indicat de cumpărătorul/beneficiarul nerezident;
* serviciile prestate de întreprinderile industriei uşoare pe teritoriul Republicii Moldova agenţilor economici care plasează mărfurile sub regimul vamal de perfecţionare activă, în cadrul contractelor de prelucrare în regimul vamal de perfecţionare activă. Lista agenților economici, tipul serviciilor care cad sub incidența prezentului punct, precum și modul de administrare a acestor servicii se stabilesc conform condițiilor stabilite de Guvern;
* mărfurile şi serviciile livrate în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti şi Aeroportul Internaţional Liber Mărculeşti din afara teritoriului vamal al Republicii Moldova, cele livrate din Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti şi Aeroportul Internaţional Liber Mărculeşti în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova, cele livrate în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti şi Aeroportul Internaţional Liber Mărculeşti din restul teritoriului vamal al Republicii Moldova, precum şi cele livrate de către rezidenţii diferitor zone economice libere ale Republicii Moldova, Portului Internaţional Liber Giurgiuleşti, Aeroportului Internaţional Liber Mărculeşti unul altuia, cu excepţia serviciilor de transport livrate în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti şi Aeroportul Internaţional Liber Mărculeşti din restul teritoriului vamal al Republicii Moldova, precum şi a celor livrate de către rezidenţii diferitor zone economice libere ale Republicii Moldova, Portului Internaţional Liber Giurgiuleşti, Aeroportului Internaţional Liber Mărculeşti unul altuia.
(a se vedea si www.sfs.md)
Într-un mediu de afaceri dinamic, compartimentul contabilitate reprezintă una dintre piesele de rezistență ale unei întreprinderi. Indiferent de domeniul de activitate, o contabilitate organizată și eficientă asigură o imagine clară asupra situației financiare și contribuie decisiv la succesul pe termen lung al companiei.
Rolul compartimentului contabilitate:
Compartimentul contabilitate îndeplinește o serie de funcții esențiale:
- Înregistrarea și evidența tranzacțiilor: Asigură o monitorizare exactă a tuturor operațiunilor financiare – încasări, plăți, investiții.
- Raportarea financiară: Elaborează rapoarte și bilanțuri care oferă managerilor și investitorilor o viziune clară asupra performanței întreprinderii.
- Conformitatea fiscală: Asigură respectarea legislației în vigoare și întocmirea corectă a declarațiilor fiscale, evitând astfel amenzi și sancțiuni.
- Analiza costurilor: Identifică zonele unde pot fi reduse cheltuielile și optimizează resursele financiare ale firmei.
Beneficiile pentru companie:
- Decizii fundamentate: Datele contabile oferă informații valoroase pentru planificare și decizii strategice.
- Transparență și credibilitate: O contabilitate transparentă consolidează încrederea partenerilor și a clienților.
- Controlul financiar: Monitorizarea atentă a fluxurilor de numerar previne riscurile financiare și fraudele.
- Adaptabilitate: Prin actualizarea constantă a datelor, compania se poate adapta rapid la schimbările din piață.
Compartimentul contabilitate nu este doar o obligație legală, ci un instrument esențial pentru sănătatea financiară a întreprinderii. O echipă profesionistă de contabili contribuie la stabilitatea și dezvoltarea afacerii, oferind suportul necesar pentru creșterea continuă.
CUM DEVIN REZIDENT MOLDOVA IT PARK ?
Calitatea de rezident al Parcului poate fi dobîndită de orice persoană juridică sau fizică care este înregistrată în Republica Moldova ca subiect al activității de întreprinzător și care desfășoară/intenționează să desfășoare drept activitate principală unul sau mai multe genuri de activitate prevăzute de art.8 din Legea nr. 77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informației.
Calitatea de rezident al Parcului se dobîndește de la data semnării contractului cu privire la desfășurarea activității în Parc și înregistrării persoanei respective în Registrul de evidență a rezidenților Parcului, ținut de Administrație.
În vederea înregistrării în calitate de rezident al Parcului, persoana care îndeplinește cerințele stabilite prezintă Administrației, pe suport de hârtie sau în format electronic, cu semnătura electronică avansată calificată aplicată, o cerere-tip de solicitare a încheierii contractului și înregistrării în calitate de rezident. În cazul în care solicitantul propune completarea contractului cu privire la desfășurarea activității în parcul pentru tehnologia informației cu clauze suplimentare, acesta prezintă Administrației propunerile respective odată cu solicitarea de contractare și înregistrare. La cerere se anexează copiile următoarelor acte:
1) decizia privind înregistrarea persoanei juridice/întreprinzătorului individual;
2) extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice sau Registrul de stat al întreprinzătorilor individuali (după caz);
3) statutul persoanei juridice înregistrate în calitate de subiect al activității de întreprinzător (doar în cazul în care aceasta are doi sau mai mulți administratori);
4) actele ce confirmă împuternicirile solicitantului de a semna cererea de înregistrare în calitate de rezident al Parcului (după caz, procură).
Administrația examinează cererea de înregistrare și documentele anexate în termen de 7 zile lucrătoare de la data depunerii acestora.
În cazul în care documentele prezentate nu corespund cerințelor stipulate, Administrația are dreptul să solicite prezentarea documentelor ajustate. În acest caz, termenul prevăzut se prelungește cu încă 5 zile lucrătoare. În cazul în care solicitantul nu prezintă documentele ajustate în termenul stabilit sau prezintă repetat documentele care nu corespund cerințelor stipulate Administrația notifică oficial solicitantului refuzul de a satisface cererea de înregistrare în calitate de rezident al Parcului, indicînd cauzele refuzului.
Administrația poate refuza încheierea contractului și înregistrarea doar atunci cînd constată că solicitantul nu întrunește condițiile stipulate , fie solicitantul se află în proces de insolvabilitate sau lichidare și/sau restructurare ca rezultat al insolvabilității, sau a cărui activitate de întreprinzător este suspendată, sau care este obiectul unei proceduri legale pentru declararea acesteia în una dintre aceste situații., fie solicitantul prezintă intenționat documente false sau informații neveridice despre activitatea sau identitatea sa. Refuzul Administraţiei constituie un act administrativ şi poate fi contestat de către solicitant în ordinea contenciosului administrativ.
În cazul în care, în urma examinării cererii de înregistrare și a documentelor anexate, Administrația ia decizia de înregistrare a solicitantului în calitate de rezident al Parcului, aceasta notifică oficial solicitantului decizia sa și necesitatea încheierii cu Administrația a contractului cu privire la desfășurarea activității în Parc, în vederea finalizării procedurii de înregistrare, anexînd la notificare proiectul contractului.
Administrația va ține cont de propunerile solicitantului de completare a contractului cu clauze suplimentare în măsuraîn care acestea nu sînt în detrimentul activității și obiectivelor parcului, nu lezează interesele rezidenților și nu sînt contradictorii cu prevederile cadrului legal. În cazul convenirii asupra textului final al clauzelor suplimentare, Administrația anexează la notificare ultima variantă a contractului.
Solicitantul care a fost notificat în conformitate cu prevederile de mai sus urmează să încheie cu Administrația, în termen de 30 de zile calendaristice, contractul cu privire la desfășurarea activității în Parcul pentru tehnologia informației „Moldova IT park”.
La data semnării Contractului, Administrația înscrie persoana respectivă în Registrul de evidență a rezidenților Parcului, îi atribuie un număr de înregistrare și îi eliberează certificatul de înregistrare în calitate de rezident al Parcului. Certificatul de înregistrare în calitate de rezident al Parcului se eliberează gratuit pentru perioada de acțiune a Contractului încheiat între Administrație și rezident
A se vedea HG nr.1144 din 20.12.2017
Potrivit art 58 alin (1) din Codul Fiscal , se considera reorganizare a agentului economic fuziunea (contopirea si absorbtia ), dezmembrarea (divizarea si separarea) sau transformarea agentului economic.
In cazul absorbtiei unei persoane juridice de catre alta, drepturile si obligatiile persoanei juridice absorbite trec la persoana juridcia absorbanta in conformitate cu actul de transmitere (art 205 alin (2) din Codul civil).
Dupa inregistrarea fuziunii, persoana juridica absorbanta sau noua persoana juridcia include in bilantul sau activele si pasivele persoanei juridice absorbite sau ale persoanelor juridice contopite, iar bunurile sint inregistrate ca bunuri ale persoanei juridice absorbante sau ale noii persoane juridice (art 213 alin (2) din Codul civil). Conform art 93 pct.3) din Codul fiscal , livrarea de marfuri reprezinta transmiterea dreptului de proprietate asupra marfurilor prin comercializarea lor, schimb, transmitere gratuita, transmitere cu plata partiala, imprumutul bunurilor fungibile, cu exceptia mijloacelor banesti, achitarea salariului in expresie naturala, prin alte plati in expresie naturala, prin comercializarea marfurilor gajate in numele debitorului gajist, prin transmiterea marfurilor in baza contractului de leasing financiar, transmitere a marfurilor de catre comitent comisionarului in cadrul realizarii contractului de comision.
Totodata, in conformitate cu art.12 alin (1) din Legea contbailitatii si raportarii financiare nr.287/2017, sint enumerate cazurile de utilizare a documentelor primare cu regim special. In acelasi timp, conform pct.3 din Instructiunea privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special "factura fiscala ", aprobata prin Ordinul Ministerului Finantelor nr 118/2017, factura fiscala este un formular tipizat de document primar cu regim special pe suport de hirtie sau in forma elctronica , care se utilizeaza in cazurile:
1) Livrarii de marufirlor, activelor, inclusiv, in cazurile in care au fost emise avize de insotire a marfurilor: a)impozabile cu TVA conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal; b) neimpozabile cu TVA.
2) Prestarii serviciilor si executarii lucrarilor, cu exceptia serviciilor financiare prestate de catre institutiile financiare , organizatiile de microfinantare, asociatiile de economii si imprumut : a) impozabile cu TVA; b) neimpozabile cu TVA.
3) Transportarii activelor in cadrul entitatii dezintegrate din punct de vedere teritorial si in afara entitatii fara transmiterea dreptului de proprietate.
4) Transmiterea activelor in leasing, arenda, locatiune sau uzurfruct.
5) Refacturarea cheltuielilor compensate, in confomitate cu prevederile art. 117 1 alin (10) din Codul fiscal.
Luind in considerare cele mentionate mai sus, la trecerea proprietatii de la persoana juridica absorbita la persoana juridica absorbanta in procesul de reorganizare, nu apare obligatia emiterii facturii fiscale, deoarece acest fapt, nu constituie o livrare de marfuri si nu se incadreaza in cazurile cind legiuitorul impune utilizarea acesteia.
Guvernul Republicii Moldova propune un nou regim fiscal simplificat pentru freelanceri, conform unui proiect de lege lansat in consultare publica de catre Ministerul Dezvoltarii Economice si Digitalizarii.
Noua initiativa vizeaza persoanele care desfasoare activitati independente, cum ar fi specialisti IT , designeri, fotografi, bone sau artizani , urmarind sa ceeze un cadru legal accesibil, menit sa incurajeze activitatea pe cont propriu si sa reduca barierile birocratice. Aceasta propunere vine ca raspuns la tendintele internationale, in contextul in care freelancingul capata amploare, in special in SUA, unde se estimeaza ca va reprezenta peste jumatate din forta de munca, dar si in tarile din Europa Centrala. Prin aceasta masura, autoritatile isi propun sa atraga in cimpul muncii o parte din cele aproximativ 440.000 de persoane inactive din Republica Moldova, oferindu-le o alternativa legala si demna de valorificarea competentelor lor.
Proiectul se afla in faza de consultare publica si urmeaza a fi supus aprobarii in perioada urmatoare.